حفظ بهداشت دهان و دندان، نقش بسزایی در حفظ سلامت عمومی بدن ایفا می‌کند. جرم‌گیری دندان‌ها اقدامی اساسی برای پاکسازی ژرف و از بین بردن ترسیبات و پلاک دندانی است. در گذشته، این کار با استفاده از ابزارهای دستی انجام می‌شد که ممکن بود برای بیمار ناراحت‌کننده باشد. اما امروزه، با توجه به پیشرفت‌های فناوری، دندان‌پزشکان از دستگاه اولتراسونیک دندانپزشکی برای جرم‌گیری استفاده می‌کنند. این روش درمانی، به صورت سریع، موثر و بسیار راحت‌تر برای بیماران ارائه می‌شود.

دستگاه اولتراسونیک در دندانپزشکی، جدیدترین و حرفه‌ای‌ترین وسیله برای جرم‌گیری، شستشو و پاک‌سازی تجهیزات حساس و دقیق دندانپزشکی و بیمارستانی است، که به عنوان تکمیل کننده‌ای بر دستگاه‌های اتوکلاو قبل از استریلیزاسیون به کار می‌رود. خرید دستگاه اولتراسونیک دندانپزشکی بهترین و کارآمدترین گزینه است که با تولید امواج اولتراسونیک در محیط آب و ایجاد پدیده کاویتاسیون، برای شستشو و جرم‌زدایی استفاده می‌شود. در این مقاله وب سایت یسنا دنت قصد دارد شما را با، نحوه کار با دستگاه اولتراسونیک دندانپزشکی آشنا کند.

اولتراسونیک دندانپزشکی چیست؟

دستگاه اولتراسونیک دندانپزشکی یک ابزار کارآمد برای جرم‌گیری و تمیز کردن دندان‌ها است که امروزه در مطب‌ها و کلینیک‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دستگاه پیشرفته و حرفه‌ای با سرعت و قدرت بالا، بهترین گزینه برای شستشو و پاک‌کردن ابزارهای ظریف دندانپزشکی و بیمارستانی محسوب می‌شود. در واقع، دستگاه اولتراسونیک دندانپزشکی مکمل دستگاه اتوکلاو است و با همکاری این دو دستگاه، فرایند شستشو و تمیزکاری به بهترین شکل ممکن انجام می‌گیرد.

اولتراسونیک دندانپزشکی چیست؟

دستگاه اولتراسونیک دندانپزشکی در سایزها و مدل‌های مختلف طراحی و ساخته می‌شود و هر کدام عملکرد خاص خود را دارند. در بازار به نام “حمام التراسونیک” معروف است و قادر است عمل ضدعفونی کردن را نیز در کمترین زمان ممکن انجام دهد. این سیستم کارآمد از طریق ایجاد امواج اولتراسوند در محیط آب، فرایند جرم‌زدایی و شستشو را انجام می‌دهد. نوک تیز دستگاه به‌گونه‌ای طراحی شده که می‌تواند تمامی قسمت‌ها را به‌خوبی جرم‌زدایی کند.

استفاده از این ابزار بهترین جایگزین برای سیستم‌های قدیمی است، زیرا دستگاه اولتراسونیک دندانپزشکی به‌صورت تمام اتوماتیک کار می‌کند و با ایجاد ارتعاش، پلاک و تارتار روی دندان را به راحتی حذف می‌کند. اسپری کردن جریان آب روی دندان از دیگر وظایف این دستگاه است.

روش‌های تمیز کننده اولتراسونیک

دو روش مستقیم و غیرمستقیم برای تمیز کردن با دستگاه اولتراسونیک دندانپزشکی وجود دارد. هر کدام از این روش‌ها دارای مزایا و معایب خاص خود هستند که برای انتخاب روش مناسب، بهتر است هر دو را امتحان کنید.

روش مستقیم تمیز کننده اولتراسونیک

استفاده از سبد: ابزار و وسایلی که نیاز به تمیز کردن دارند، درون سبد سوراخ‌داری که در ارتفاع مناسبی درون مخزن تعبیه شده قرار داده می‌شوند. پس از انتخاب زمان و دما، کلید استارت را فشار می‌دهیم. پس از گذشت زمان انتخاب شده، دستگاه به‌طور خودکار متوقف می‌شود.

همچنین، در این روش می‌توانید ابزار را به‌طور کامل در محلول غوطه‌ور کرده و تا پایان کار معلق نگه دارید. از مزایای این روش می‌توان به سادگی کار و پاک‌کنندگی موثر و سریع اشاره کرد.

روش غیرمستقیم تمیز کننده اولتراسونیک

استفاده از بشر: در این روش، پس از پر کردن مخزن با آب گرم و محلول تمیزکننده، ابزارهای ریزی که با روش مستقیم قابل تمیز کردن نیستند، درون بشرهایی که جایگاه آن‌ها روی درب مخصوصی تعبیه شده و با محلول تمیزکننده گرم پر شده‌اند، قرار می‌گیرند.

این روش برای تمیز کردن ابزارهای کوچک و ظریف که نیاز به دقت بیشتری دارند، مناسب است.

اجزای تشکیل دهنده اولتراسونیک

ددستگاه اولتراسونیک دندانپزشکی، همانند سایر دستگاه‌های الکترونیکی دیگر، از اجزای مختلفی تشکیل شده است که هماهنگی این اجزا با یکدیگر باعث عملکرد بهتر دستگاه می‌شود. اجزای اصلی این سیستم شامل منبع تغذیه، ترانسدیوسر و محفظه هستند. ارتعاشی که در دستگاه ایجاد می‌شود، ناشی از سیگنال‌هایی است که منبع تغذیه به کریستال پیزوالکتریک ارسال می‌کند.

برای خرید جرمگیر اولتراسونیک وودپیکر Woodpecker – UDS-J2 plus کلیک کنید.جرمگیر اولتراسونیک وودپیکر Woodpecker – UDS-J2 plus

این نوسانات از جداره محفظه به مایع درون آن منتقل می‌شوند و منجر به پدیده کاویتاسیون در سیستم می‌شوند. هر یک از اجزا که ذکر شد، ساختار و نقش خاص خود را در این سیستم دارند. اولتراسونیک برای حذف تارتار و پلاک‌ها روی دندان مورد استفاده قرار می‌گیرد و بنابراین تمام اجزای آن با کیفیت بالا طراحی و ساخته می‌شوند، به نحوی که در برابر رطوبت و حرارت مقاوم باشند و هیچ‌گونه زنگ زدگی یا پوسیدگی نکنند.

قدرت بالای این دستگاه ناشی از انرژی که از منبع تغذیه دریافت می‌کند، استفاده می‌شود. جنس بخش‌های مهم دستگاه نیز متفاوت است؛ برای مثال، بخش نوک تیز اغلب از جنس فولادی ساخته می‌شود تا بتواند در برابر فشار و ضربه دوام لازم را داشته باشد و به سرعت ترک خوردگی یا شکستگی نیفتد.

کاربرد دستگاه اولتراسونیک

کاربرد دستگاه اولتراسونیک دندانپزشکی به جرم‌گیری دندان‌ها ختم نمی‌شود و فراتر از آن می‌رود. به دلیل عملکرد چند منظوره‌ای که دارد، این دستگاه می‌تواند برای کاربردهای مختلف دیگر نیز مورد استفاده قرار گیرد. یکی از کاربردهای دیگر این دستگاه، تمیزکردن ابزارها و وسایل دیگری است که ظریف یا کوچک هستند.

در واقع، دستگاه اولتراسونیک دندانپزشکی می‌تواند در فرآیند استریلیزه و تمیز کردن تجهیزات دندانپزشکی به شما کمک کند. قبل از اینکه ابزارها را داخل اتوکلاو قرار دهید، می‌توانید با استفاده از دستگاه اولتراسونیک دندانپزشکی آن‌ها را آبکشی و تمیز کنید. این فرآیند به شما کمک می‌کند تا از قبل از استریلیزاسیون، ابزارها به طور کامل پاک شده و آماده استفاده باشند. انواع مختلف دستگاه‌های اولتراسونیک به دلیل تفاوت‌ها و ویژگی‌های متنوعی که دارند، می‌توانند برای کاربردهای متنوعی مورد استفاده قرار گیرند.

کاربرد دستگاه اولتراسونیک

چرا از دستگاه اولتراسونیک در پاکسازی ریشه استفاده می‌کنند؟

با پیشرفت تکنولوژی و به وجود آمدن وسایل پیشرفته در دندانپزشکی، دستگاهی جدید به نام دستگاه اولتراسونیک دندانپزشکی وارد بازار شده است. این دستگاه با استفاده از محلول‌های شستشوی ریشه مانند هیپوکلریت و کلروهگزیدین، کانال‌های ریشه دندان را به طور کامل شستشو می‌دهد.

در روش‌های دستی، معمولاً مقدار زیادی از محلول شستشوی ریشه وارد کانال می‌شود و سپس کانال را تمیز می‌کنند. با این حال، این روش ممکن است منجر به باقی‌ماندن عفونت در انتهای ریشه شود که پس از مهر و موم کردن کانال، می‌تواند فعالیت خود را ادامه دهد.

با استفاده از دستگاه اولتراسونیک در حوزه دندانپزشکی، کلیه بخش‌های کانال‌ها، به ویژه نواحی آپیکال که به چالش‌های زیادی برخوردارند، به طور کامل تمیز می‌شوند. این دستگاه به عنوان یک ابزار موثر در تمیزکاری و درمان ریشه استفاده می‌شود.

مزایای استفاده از اولتراسونیک دندانپزشکی چیست ؟

استفاده از دستگاه اولتراسونیک در دندانپزشکی با مزایای زیادی همراه است که در اینجا به آنها اشاره می‌شود:

  • دقت بالا: دستگاه اولتراسونیک دندانپزشکی قادر به ارائه عملکرد دقیق‌تر نسبت به روش‌های سنتی است. و این امکان را به دندانپزشک می‌دهد تا در برش، پاکسازی و تمیزکاری با دقت بیشتری عمل کند و به مناطق مورد نیاز بهتر دسترسی یابد.
  • کاهش خونریزی: استفاده از دستگاه اولتراسونیک دندانپزشکی معمولاً منجر به کاهش خونریزی در مقایسه با روش‌های سنتی می‌شود. این خصوصیت برای بیماران با مشکلات خونریزی یا لثه حساس بسیار مفید است.
  • کاهش درد و عدم نیاز به بیهوشی عمومی: استفاده از دستگاه اولتراسونیک دندانپزشکی در برخی موارد می‌تواند باعث کاهش درد در فرآیندهای دندانپزشکی شود. همچنین، برای کارهایی مانند پاکسازی پلاک و سنگ، نیازی به بیهوشی نیست که این امر به عنوان یک مزیت برای دستگاه اولتراسونیک شناخته می‌شود.
  • پاکسازی آلودگی‌های عمیق: دستگاه اولتراسونیک دندانپزشکی توانایی دارد آلودگی‌های عمیق را از سطح دندان‌ها، ریشه‌ها و بافت‌های اطراف به طور مؤثر پاکسازی کند. این خصوصیت باعث بهبود درمان و نتایج درمانی می‌شود.
برای خرید محلول ضد‌ عفونی کننده ابزار سارفوسپت اینسترومنت ۴ لیتری کلیک کنید.محلول ضد‌ عفونی کننده ابزار سارفوسپت اینسترومنت ۴ لیتری

نحوه کار دستگاه اولتراسونیک دندانپزشکی

استفاده از دستگاه اولتراسونیک در دندانپزشکی به دلیل پیچیدگی کمی که دارد، نیازمند تخصص و مهارت است. اصل کار این دستگاه در غوطه ور کردن قطعات درون مایع آن به منظور جرم‌زدایی و ضدعفونی است. اجزای نصب شده در دستگاه، با تولید امواج اولتراسونیک با فرکانس و شدت بالا، لرزش و ارتعاش ایجاد می‌کنند. وقتی کاویتاسیون شکل می‌گیرد، عملیات شستشو و پاکسازی آغاز می‌شود، که دستگاه قادر است تمام آلودگی‌ها را از سطح مورد نظر پاک کند و آن‌ها را درون آب غوطه ور کند.

این دستگاه به سه روش اصلی کار می‌کند:

  1. ایجاد فشارهای بالا و پایین متناوب در محلول: این عملکرد به دستگاه امکان می‌دهد که به بهترین شکل ممکن کار جرم‌زدایی و شستشو را انجام دهد.
  2. ایجاد منطقه کم فشار و حباب‌های میکروسکوپی: در این مرحله، با فشار به حداکثر رسیده، حباب‌ها شکل می‌گیرند و در محلول رشد می‌کنند که به شکل حفره‌ای برای شستشو شکل می‌دهند.
  3. آزادسازی انرژی زیاد در محیط شستشو: زمانی که حباب‌ها ترک می‌خورند، انرژی زیادی در محیط شستشو آزاد می‌شود که می‌تواند به عنوان برس‌های ریز، تمام گوشه‌ها و کناره‌ها را جرم‌زدایی کند.

هرچه دستگاه پیشرفته‌تر باشد، قابلیت‌ها و امکانات بیشتری دارد و از خود عملکرد بهتری نشان می‌دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *