اسکنر فسفرپلیت دندانپزشکی، یکی از تجهیزات حیاتی در زمینه دندانپزشکی است که برای تصویربرداری از دندان‌ها و بافت‌های اطراف به کار می‌رود. این دستگاه شامل یک صفحه پلاستیکی داخلی که با فسفرپلیت پوشیده شده است و یک ریدر برای خواندن تصاویر استفاده می‌شود. احتمالاً پیش آمده است که سوالی درباره نحوه کار با فسفرپلیت دندانپزشکی و نحوه استفاده از اسکنر فسفرپلیت پیش آمده باشد. در این مقاله، وب سایت یسنا دنت قصد دارد ما را با نحوه کار با فسفرپلیت دندانپزشکی آشنا کند.

سیستم فسفرپلیت دندانپزشکی چیست؟

سیستم‌های رادیوگرافی مجهز به سنسورها، از برترین تکنولوژی‌های رادیوگرافی دیجیتال محسوب می‌شدند. با این حال، در سال‌های اخیر، پیشرفت‌های فناوری منجر به توسعه نوع دیگری از رادیوگرافی دیجیتال با نام فسفرپلیت دندانپزشکی شده است که جایگاه ویژه‌ای در دندانپزشکی یافته و به‌طور گسترده توسط دندانپزشکان استفاده می‌شود. در این مقاله، نحوه کار با فسفرپلیت دندانپزشکی را به‌طور کامل توضیح خواهیم داد.

فسفرپلیت دندانپزشکی چیست؟

سیستم‌های فسفرپلیت شباهت زیادی با انواع قدیمی رادیوگرافی که به نور حساس بودند دارند، با این تفاوت که به جای فیلم از سنسور استفاده می‌شود. یکی از مزیت‌های فسفرپلیت نسبت به انواع قدیمی‌تر، سهولت استفاده از آن است. در این سیستم، اشعه ایکس به وسیله کریستال‌های فسفر ذخیره می‌شود و سپس با استفاده از لیزر PACS خوانده شده و تصویر دیجیتالی نمایش داده می‌شود.

فسفرپلیت‌ها معمولاً بسیار نازک‌تر از فیلم هستند و می‌توانند در هولدرهای کیت RINN استفاده شوند. برای تهیه تصویر با استفاده از روش فسفرپلیت، معمولاً نیاز به دو بار تابش اشعه است: ابتدا تابش اولیه با میزان اشعه دلخواه که اصطلاحاً باعث نوشتن تصویر می‌شود و سپس تابش دوم که با لیزر نور مرئی موج‌دار انجام می‌شود و باعث خواندن تصویر می‌شود. به همین دلیل نحوه کار با فسفرپلیت دندانپزشکی بسیار مهم است.

این سیستم ارتباطی میان دستگاه‌های دیجیتال و آنالوگ ایجاد می‌کند. از مزایای مهم فسفر پلیت دندانپزشکی، هزینه پایین سنسورها و نیز کاهش میزان تابش به بیمار نسبت به روش‌های دیگر است. سیگنال نوری یا PSL باعث آزاد شدن انرژی ذخیره شده در فسفرپلیت می‌شود. همچنین اشعه ایکس نیز انرژی ذخیره شده را آزاد می‌کند. از صفحه فسفرپلیت در رادیوگرافی پروجکشنال به عنوان شناساگر اشعه ایکس استفاده می‌شود که به آن Computed Radiography یا رادیوگرافی فسفرپلیت می‌گویند.

نحوه کار با فسفرپلیت دندانپزشکی

به طور کلی، سیستم‌های فسفرپلیت دندانپزشکی (PSP) شباهت زیادی با فناوری‌های قدیمی فیلم حساس به نور دارند، با این تفاوت که به جای فیلم از یک سنسور استفاده می‌شود. پس از تابش اشعه X به کریستال‌های فسفر این سنسور، انرژی ذخیره شده و سپس به کمک لیزر سیستم PACS خوانده می‌شود و در نهایت، تصویری به صورت دیجیتال قابل مشاهده خواهد بود.

برای خرید فیلم رادیوگرافی پریمکس PRIMAX کلیک کنید.فیلم رادیوگرافی پریمکس PRIMAX

سنسورهای فسفرپلیت دندانپزشکی، بر خلاف سیستم‌های DR اولیه، پرهزینه نیستند و بیمار را در معرض تابش کمتری قرار می‌دهند، بنابراین می‌توانند به عنوان یک پل ارتباطی بین دستگاه‌های آنالوگ و دیجیتال عمل کنند. آزاد شدن انرژی ذخیره شده در فسفر در واکنش شیمیایی با نور مرئی، که به تولید سیگنال نوری منجر می‌شود، تابش فتوشیمیایی یا PSL نامیده می‌شود.

اشعه X یکی از عوامل ذخیره این نوع انرژی است. صفحه‌ای که بر اساس این فرآیند کار می‌کند، صفحه تابش فتوشیمیایی یا Photo Stimulated Phosphor Plate نامیده می‌شود و یکی از انواع شناساگرهای اشعه X در رادیوگرافی Projectional است.

نحوه استفاده اسکنر فسفرپلیت دندانپزشکی

برای استفاده از اسکنر فسفرپلیت در دندانپزشکی، ابتدا فسفرپلیت به عنوان سنسور تصویر روی دندان قرار می‌گیرد. سپس پرتوهای X توسط دستگاه رادیوگرافی دندانپزشکی به فسفرپلیت تابیده شده و تصویر دندان و بافت‌های اطراف آن بر روی پلیت ثبت می‌شود. پس از گرفتن تصویر، پلیت از دستگاه خارج و به دستگاه ریدر متصل می‌شود.

دستگاه ریدر با خواندن فسفرپلیت دندانپزشکی، عکس دندان را به صورت دیجیتالی ذخیره می‌کند. این تصویر پس از اتصال به کامپیوتر، در نرم‌افزار مربوطه قابل مشاهده است. نحوه کار با فسفرپلیت دندانپزشکی نسبت به دستگاه‌های رادیوگرافی فیلمی آسان‌تر است و دارای مزایایی مانند کاهش نیاز به استفاده از انرژی پرتوی X و زمان کمتر برای تولید تصاویر با کیفیت بالاتر می‌باشد.

مزیت های فسفر پلیت

  • عدم نیاز به فیلم رادیوگرافی
  • تصویربرداری به صورت دیجیتال انجام می‌شود
  • نیازی به روش‌های سنتی ظهور، ثبوت و تاریکخانه ندارد
  • وایرلس بودن فسفرپلیت راحتی بیمار را در زمان تصویربرداری افزایش می‌دهد
  • قابلیت اشتراک‌گذاری تصاویر این دستگاه به وسیله نرم‌افزار از دیگر مزایا است
  • مقرون‌به‌صرفه بودن از نظر نگهداری و تعمیر
  • نیازمند آموزش‌های سنگین و پیچیده نیست
  • افزایش سرعت و بهره‌وری در هنگام کار با آن
  • کار کردن با فسفرپلیت بسیار آسان و راحت است
  • و مهم‌ترین مزیت آن، صرفه اقتصادی چشمگیر است

نحوه ذخیره اطلاعات در فسفر پلیت

نحوه کار با فسفرپلیت دندانپزشکی بسیار آسان است و کاربران نیازی به آموزش‌های پیچیده برای استفاده از آن ندارند. ضخامت لایه‌های فسفرپلیت معمولاً بین 0.1 تا 0.03 میلی‌متر است. الکترون‌هایی که با تابش اشعه الکترومغناطیسی و طول موج کوتاه فعال شده‌اند، در کانون‌های رنگی به صورت شبکه کریستالی تا زمان تابش دوم محبوس می‌شوند.

نحوه ذخیره اطلاعات در فسفر پلیت

فیلم‌هایی که توسط فسفرپلیت گرفته می‌شوند، حاوی عنصر یوروپیوم دو وضعیتی هستند. یون مثبت یوروپیوم جایگزین باریوم برای تولید ماده‌ای جامد می‌شود.

تفاوت رادیوگرافی مستقیم با فسفر پلیت دندانپزشکی

تفاوت‌هایی میان رادیوگرافی با فسفرپلیت وجود دارد. بزرگ‌ترین و مهم‌ترین تفاوت این دو روش، نحوه ذخیره‌سازی اطلاعات تا زمان اسکن و انتقال به سیستم است. در رادیوگرافی مستقیم، اطلاعات تصویری از طریق یک شناساگر سیلیکونی یا پنل‌های تخت، به صورت مستقیم به کامپیوتر منتقل می‌شود.

در مقابل، در فسفرپلیت (رادیوگرافی PSP)، از کاست‌هایی که در صفحات تصویربرداری قرار دارند، استفاده می‌شود. اما اطلاعات تصویری تا زمان خوانده شدن و انتقال به کامپیوتر در کاست ذخیره می‌ماند. این تفاوت اصلی میان این دو روش است. علاوه بر این، نحوه کار با فسفرپلیت دندانپزشکی به دلیل نازک‌تر بودن آن نسبت به فیلم، بسیار آسان‌تر و راحت‌تر از سیستم‌های دارای سنسور است.

تصویربرداری با فسفرپلیت نیازمند کابل و سیم نیست و بلافاصله پس از عکسبرداری، اطلاعات به سیستم منتقل می‌شود. سادگی کار با فسفرپلیت باعث صرفه‌جویی در زمان و افزایش سرعت روند کار می‌شود. به همین دلیل خیلی از دندانپزشکان نحوه کار با فسفرپلیت دندانپزشکی را دوس دارند.

برای خرید فیلم رادیوگرافی فوما FOMA کلیک کنید.فیلم رادیوگرافی فوما FOMA

مقرون‌به‌صرفه بودن یکی از ویژگی‌های مهم فسفرپلیت است، زیرا سنسورها هزینه بالایی دارند و قیمت فسفرپلیت بسیار ارزان‌تر است. هر پلیت به طور میانگین حدود 1000 تا 2000 بار قابل استفاده است. البته باید دقت شود که در زمان کار، پلیت‌ها دچار آسیب و خراشیدگی نشوند.

اسکنر فسفرپلیت دندانپزشکی چگونه کار میکند؟

اسکنر فسفرپلیت یک دستگاه تصویربرداری دیجیتال است که برای گرفتن تصاویر از داخل دهان و ساختار دندان بیماران استفاده می‌شود. این دستگاه از تکنولوژی فسفرپلیت برای برداشت تصاویر دیجیتالی بهره می‌برد. نحوه کار با فسفرپلیت دندانپزشکی به شرح زیر است:

  1. قرار دادن فسفرپلیت: ابتدا فسفرپلیت، که پلاکی بسیار نازک و حساس به نور است، در داخل دهان بیمار و چسبیده به بدنه دندان قرار می‌گیرد و تصاویر به دستگاه ارسال می‌شوند.
  2. برداشت تصویر: پس از قرار دادن فسفرپلیت در دهان، دستگاه اسکنر فسفرپلیت فعال می‌شود و تصویر دندان و بافت‌های اطراف آن با تابش پرتو ایکس در فسفرپلیت ثبت می‌گردد.
  3. پردازش: پس از برداشت تصویر، فسفرپلیت در دستگاه قرار داده شده و تصویر بر روی نمایشگر نشان داده می‌شود. تصویر پردازش شده با استفاده از نرم‌افزارهای مخصوص به صورت دیجیتالی ذخیره می‌شود.
  4. تشخیص مشکل: دندانپزشک با استفاده از این تصاویر می‌تواند بیماری‌هایی نظیر شکستگی و آسیب‌های دندانی را شناسایی کند.

نحوه کار با فسفرپلیت دندانپزشکی ساده بوده و به دلیل دقت بالا، می‌توان از این دستگاه در کاربردهای ظریف و دقیق نظیر ارتودنسی و جراحی دهان و فک استفاده کرد. اگر شما هم در مورد نحوه کار با فسفرپلیت دندانپزشکی تجربه ای دارید می توانید آن را برای کاربران ما در قسمت دیدگاه به اشتراک بگذارید تا با نحوه کار با فسفرپلیت دندانپزشکی را بهتر بیاموزیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *