اسید اچ دندانپزشکی در زمینه تجهیزات دندانپزشکی یک ابزار اساسی است که به صورت ژل مایع عرضه می‌شود. این ژل اسید اچ دندانپزشکی به صورت اصطلاحی برای ایجاد شیارها و تخلخل‌های لازم بر روی سطح دندان‌ها به‌کار می‌رود، و به طور ویژه در مراکز بزرگ دندانپزشکی برای نصب بهتر روکش دندان به کار گرفته می شود.

این ماده اسیدی اساساً از اسید فسفریک با غلظت 37% تشکیل شده و برای ایجاد تخلخل‌ها و شکاف‌های میکروسکوپی روی سطح دندان‌ها، به‌عنوان پایه برای نصب باندینگ‌های ارتودنسی و روکش‌های دندان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در ضمن، این ژل اسید اچ دندانپزشکی در برخی مواقع برای اهداف زیبایی و چسباندن نگین‌ها یا براکت‌های ارتودنسی به دندان‌ها نیز به‌کار می‌رود. این مایع اسیدی با وظیفه ایجاد حفره‌های میکروسکوپی با ابعاد الی یک تا دو میکرومتر، فضایی را برای چسب‌های دندانپزشکی یا کامپوزیت دندان ایجاد می‌کند و به‌طور موثر به دندان متصل می‌شود.

معمولاً انواع اسید اچ دندانپزشکی با غلظت‌های مختلفی تولید می شوند که شامل کمترین مقدار 15%، میانگین 34% و بیشترین مقدار 37% استفاده می‌شود، و مدت زمان ماندگاری آن بر روی سطح دندان باید کمتر از 30 ثانیه باشد، در غیر این صورت ممکن است باعث ناهنجاری‌ها و حساسیت‌های دندانی برای بیمار شود.

سطوح سایشی که با استفاده از این اسید ایجاد می‌شود، نباید بیش از دو میکرومتر باشد و در صورت ایجاد حفره‌های بیشتر از این، احتمال ایجاد حساسیت‌های دندانی یا درد در دندان‌های مورد نظر بسیار زیاد است.در این مقاله وب سایت یسنا دنت قصد دارد تا شما را با کاربرد اسید اچ دندانپزشکی آشنا کند.

اسید اچ دندانپزشکی چیست؟

برای اتچ کردن دندان، استفاده از اسید فسفریک به عنوان یکی از رایج‌ترین اسیدهای اچ برای دندان‌ها مناسب است. این اسید به صورت ژله‌ای عرضه می‌شود تا در زمان استفاده، بر روی دندان در محل مورد نظر ثابت بماند و به‌طور مثالی آبکش نشود. ژل‌های استفاده شده معمولاً دارای رنگی هستند که این ویژگی باعث می‌شود تا تکنسین‌های دندان بتوانند موقعیت ماده و دندان را به‌درستی تشخیص دهند.

اسید اچ دندانپزشکی چیست؟

پس از اتچ کردن با استفاده از نور خاصی که با طول موج معینی فعالیت می‌کند، درمان و ترمیم دندان را به اتمام می‌رساند. اتچ کردن دندان در دندانپزشکی به انواع باندها و سمان‌های خاص ترمیم کمک می‌کند تا به مینای دندان به‌طور آسان‌تر چسبیده و متصل شوند. در طول زمان، ممکن است بر روی دندان جرم‌های طبیعی و غیرطبیعی تشکیل شود که باعث کاهش چسبندگی سطح دندان با کامپوزیت و ناکامی در عمل ترمیم می‌شود.

این مسئله باعث شد که در دهه‌های 1970 و 1980 رای جرم‌ زدایی اتچ کردن دندان آغاز شود. امروزه این کار با نام “اتچ اسیدی” شناخته می‌شود، اما در گذشته از سمان زینک فسفات برای این کار استفاده می‌شد. در واقع، وجود فسفریک در سمان باعث این امر می‌شود.

کاربرد اسید اچ در دندانپزشکی

همانطور که در بالا اشاره شده، انواع اسیدهای اچ دندانپزشکی برای حذف مینای دندان و ایجاد حفره در آن به منظور افزایش اتصال باند استفاده می‌شوند. زمان استفاده از این اسیدها معمولاً حدود 15 ثانیه است، اما برخی محصولات در توضیحات آن‌ها از زمانی بین 20 تا 30 ثانیه یاد می‌کنند.

با این حال، توجه داشته باشید که بیش از حد ماندن این اسید بر روی دندان، نه‌تنها نتایج مثبتی ندارد بلکه باعث افزایش زبری و کاهش استحکام اتصال می‌شود. ایجاد حفره‌های با اندازه 2 تا 2.5 میکرومتر برای اچ کردن مجاز است، اما اچ کردن عمیق‌تر ممکن است منجر به ایجاد پیوند ضعیف بین دندان و مواد کامپوزیت شود و در برخی موارد باعث حساسیت دندان شود.

برای خرید ژل اسید اچ جامبو نیک درمان کلیک کنید. ژل اسید اچ جامبو نیک درمان

برای جلوگیری از این حساسیت پس از اچ کردن و قبل از باندینگ، برخی دندانپزشکان از محلول‌های ضد حساسیت استفاده می‌کنند. در گذشته، زمان استفاده از انواع اسید اچ دندانپزشکی به یک دقیقه می‌رسید، اما اکنون این زمان به شدت کاهش یافته و حتی برخی دندانپزشکان اصلا از این روش استفاده نمی‌کنند. به تازگی، مواد باندینگی تولید می‌شود که به صورت خودکار اقدام به اچ کردن می‌کند.

از دیگر کاربرد اسید اچ دندانپزشکی این ژل می‌توان به فراهم‌سازی سطح مینای دندان برای پرکردن کامپوزیت، باند، براکت‌های ارتودنسی و سایر موارد اشاره کرد. همچنین، از آن برای چسباندن کامپوزیت به سطح دندان، چسباندن نگین به دندان و یا حتی چسباندن نگین به دندان استفاده کرد.

ویژگی اسید اچ دندانپزشکی

اسید اچ دندانپزشکی با ویژگی‌های مختلف عرضه می‌شود. این مواد به صورت ژل غلیظی عرضه می‌شوند که به خوبی سطح دندان را پوشش می‌دهند. بدلیل خاصیت ضد باکتریایی‌ای که دارند، به خوبی دندان را ضد عفونی می‌کنند و هر گونه میکروب و لکه‌ای را از بین می‌برند. از ویژگی‌های دیگر این اسید اچ دندانپزشکی می‌توان به تأثیرگذاری سریع آن اشاره کرد که در کمترین زمان لکه‌های سطحی و عمقی را به راحتی برطرف می‌سازند.

ویژگی دیگر این ماده، نفوذ آن در بافت دندان است که به رفع پوسیدگی سطحی هم کمک می‌کند. عوارض این ماده نسبت به نمونه‌های دیگر کمتر بوده و به همین دلیل حتی افرادی که حساسیت دارند، می‌توانند به راحتی از آن استفاده کنند.

ویژگی اسید اچ دندانپزشکی

دندان‌هایی که دسترسی به آن‌ها محدود است، با این اسید به خوبی تمیز می‌شوند و پوسیدگی و لکه‌های سطحی و عمقی آن‌ها برطرف می‌شود. این اسید به راحتی با آب شسته می‌شود و تأثیر خود را به مرور زمان از دست نمی‌دهد. ژل اسید اچ دندانپزشکی در بسته‌بندی‌های کاملاً پلمپ به دست مصرف‌کنندگان می‌رسد.

مزایای استفاده از اسید اچ دندانپزشکی

ویژگی‌ اسید اچ دندانپزشکی شامل موارد زیر می باشد:

  • شستشوی سریع و آسان با استفاده از اسپری آب
  • افزایش استحکام باندینگ بین مواد ترمیمی و دندان
  • امکان از بین بردن لایه اسمیر با حاوی پلیمرهای زیست‌سازگار
  • عدم داشتن عوارض به دلیل قوام ایده‌آل
  • دسترسی آسان به نواحی دشوار در دندان‌ها

عوارض اسید اچ دندانپزشکی

یکی از معایب اسید اچ دندانپزشکی، وجود فسفریک در ترکیب آن است که باعث اسیدی شدن آن می‌شود. دندانپزشک باید در هنگام استفاده به‌طور ویژه مراقب باشد تا هیچگونه برخوردی اتفاق نیفتد، به ویژه با چشم یا پوست خود یا بیمار.

برای خرید اسید اچ پرسلن مروابن 3 میل کلیک کنید. اسید اچ پرسلن مروابن 3 میل

البته اسیدها مانند بازها خاصیت از بین بردن ندارند و ممکن است به داخل چشم نفوذ نکنند، اما حتی در صورت عدم نفوذ، تماس با سطح چشم می‌تواند آسیب را به دنبال داشته باشد و احتمالاً به قرنیه چشم نفوذ کند و باعث کوری شود.

علائم و عوارض سوختگی شیمیایی چشم شامل موارد زیر می‌شود:

  • درد در چشم
  • سرخی
  • سوزش
  • ناتوانی در باز نگه داشتن پلک
  • تورم پلک
  • ایجاد تاری در دید

در هنگام بر خورد اسید اچ به چشم باید چه کاری انجام دهیم؟

یکی از معایب اسید اچ دندانپزشکی این است که با چشم برخورد کند، در صورتی که اسید با چشم تماس داشته باشد، بهتر است بلافاصله چشم را با آب حداقل به مدت ۱۰ دقیقه شستشو دهید. البته، اگر مواد شوینده مخصوص چشم در دسترس باشد، استفاده از آنها توصیه می‌شود، اما در صورت عدم دسترسی، شستشو با آب کفایت می‌کند.

برای خرید اسید اچ جامبو مروابن 50 میل کلیک کنید. اسید اچ جامبو مروابن 50 میل

شستشو با آب باعث رقیق شدن اسید می‌شود و می‌تواند آسیب کمتری به چشم وارد کند. حتی اگر این کار راحت نباشد، تا جایی که ممکن است چشم را باز کنید و زیر آب نگه دارید. توجه داشته باشید که اگر قصد دوش گرفتن دارید، حتماً با لباس دوش بگیرید، زیرا ممکن است اسید به بخش‌های دیگر بدن نفوذ کند و به مشکلات دیگری منجر شود.

انواع اسید اچ دندانپزشکی کدامند؟

در دندانپزشکی، اسید اچ دندانپزشکی از دو نوع مختلف و متفاوت تشکیل شده است:

  1. اسید فسفریک: این نوع اسید با غلظت‌های متفاوت از 15٪، 34٪ و 37٪ تولید می‌شود. معمولاً غلظت 37٪ این اسید برای ایجاد شیارها و تخلخل‌های لازم بر روی مینای دندان‌ها استفاده می‌شود.
  2. اسید هیدروفلوریک: این نوع اسید برای اچ کردن عاج دندان‌ها استفاده می‌شود و از درصدهای خلوص 5 تا 10٪ استفاده می‌شود.

هر دو از این اسیدها ممکن است به صورت مایع یا ژل باشند که هر کدام کاربردهای خاص خود را دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *