بطور کلی، انواع سیلر های دندانپزشکی مورد استفاده در درمان ریشه را می‌توان به دو دسته تقسیم کرد: سیلرهای حاوی اوژنول و سیلرهای بدون اوژنول. اوژنول، جزء اصلی زینک اکساید در سیلرهای حاوی اوژنول، به صورت موقت برای کاهش التهاب و حساسیت در حفره کانال دندان استفاده می‌شود.

معمولاً، انواع سیلر های دندانپزشکی از طریق سرنگ و با استفاده از کپسول‌های حاوی مخلوط‌کننده استفاده می‌شوند. و انواع سیلر های دندانپزشکی برند های بسیار مختلفی دارد، بنابراین پیش از انتخاب یک سیلر، بهتر است خصوصیات هر یک از محصولات شرکت‌های تولیدی را با یکدیگر مقایسه کنید.

در این مقاله، ما قصد داریم به شما راهنمایی و انتخاب انواع سیلر های دندانپزشکی را آموزش دهیم و انواع سیلر های دندانپزشکی را برای شما توضیح دهیم پس از مطالعه این مقاله، شما قادر خواهید بود با مراجعه به فروشگاه مواد دندانپزشکی یسنا دنت، محصولات مورد نیاز خود را از بین برترین برندهای سیلر سفارش دهید.

سیلر دندانپزشکی چیست؟

همانطور که اطلاع دارید، دندان‌های انسان به مرور زمان دچار پوسیدگی و خرابی‌های مختلفی می‌شوند که برای جلوگیری از افتادن و شکستن آن‌ها، لازم است هر چه سریعتر درمان شوند. این خرابی‌ها ممکن است به دلایل متعددی ایجاد شوند، از جمله عدم رعایت بهداشت دهان و دندان، عدم رعایت مراقبت‌های لازم، عدم مراجعه به دندانپزشک به مدت زمان طولانی، مصرف مواد غذایی مضر برای دندان مانند شیرینی‌جات و قندها، و مصرف بیش از حد دخانیات برای مدت زمان طولانی و غیره.

سیلر دندانپزشکی چیست؟

وقتی به دلیل خرابی و پوسیدگی سطحی دندان یا خراب شدن ریشه و دندان به دندانپزشک مراجعه می‌کنید، متخصص مربوطه با توجه به نیاز دندان شما، روش درمان مناسب را انتخاب و از محصولات متنوعی استفاده می‌کند. انواع سیلر های دندانپزشکی نیز یکی از این محصولات است که در مطب یا کلینیک دندانپزشکی هر دندانپزشکی موجود است.

لتولغ سیلر های دندانپزشکی، به طور معمول موادی چسبنده هستند که همانطور که پیشتر بیان شد، به عنوان درزگیر عمل کرده و فضاهای خالی را پر می‌کنند تا از تجمع دوباره میکروب‌ها جلوگیری شود.

این سیلرها اغلب به صورت ترکیباتی عرضه می‌شوند که پس از مخلوط شدن، به دنبال واکنش شیمیایی سخت می‌شوند. باید ذکر شود که همه‌ی سیلرها در حالت ترکیب شده‌ی تازه، سمی هستند، اما با سفت شدن مواد، سمیت آنها به طور قابل توجهی کاهش می‌یابد.

اصطلاح “سیلر” در واقع مفهوم جالبی دارد؛ “Seal” به معنای مهر و موم کردن، درگیری و آب‌بندی است و “Sealer” هر چیزی را به معنای انجام عمل مهر و موم کردن دندان می‌دهد.

برای خرید سیلر رزینی AH26 کلیک کنید. سیلر رزینی AH26

سیلرها معمولاً برای تعمیر شکستگی‌های کوچک، پر کردن فضاهای خالی پس از پاکسازی ترکیبات مضر، ترمیم دندان‌های دچار تغییر رنگ یا فرسایش، استفاده می‌شوند تا از تجمع دوباره میکروب‌ها جلوگیری شود.

تا اینجا، مفهوم سیلر دندانپزشکی را تقریباً متوجه شده‌اید؛ حالا وقت آن رسیده است که در مورد انواع سیلر های دندانپزشکی صحبت شود. سیلر دندانپزشکی در انواع مختلفی طراحی و به بازار عرضه شده است که عبارت اند از:

  1. سیلرهای با پایه زینک اکساید
  2. سیلرهای حاوی هیدروکسید کلسیم
  3. سیلرهای رزینی (با پایه پلاستیک)
  4. سیلرهای با پایه گلاس آینومر

هر یک از این موارد ویژگی‌های خاصی دارد که می‌تواند در روند ترمیم دندان بسیار تأثیرگذار باشد.

کاربرد سیلر در دندانپزشکی

استفاده از سیلر در دندانپزشکی می‌تواند معادل آب‌چکانی دندان تلقی شود. در حقیقت، گوتا پرکا به تنهایی قادر به آب‌ چکانی دندان‌ها نمی‌باشد، اما انواع سیلر های دندانپزشکی می‌توانند کانال‌های ریشه دندان را پر کرده و آسیب‌های وارده به دندان را برطرف نمایند. به عبارت دیگر، سیلرها به وسیله جلوگیری از پوسیدگی دندان عمل می‌نمایند. این مواد به سرعت به فرورفتگی‌ها و شیارهای دندان چسبیده و یک لایه محافظ روی مینای هر دندان ایجاد می‌نمایند.

با این حال، هرگز مسواک نمی‌تواند به تمام سطوح دندان‌ها نفوذ کند. با این وجود، استفاده از مسواک و نخ دندان کشیدن این امکان را فراهم می‌آورد که ذرات غذایی از سطوح صاف دندان‌ها تمیز شوند. سیلرها از این نواحی آسیب‌پذیر در برابر پوسیدگی دندان با پاک کردن پلاک و غذا محافظت می‌نمایند.

کاربرد سیلر دندانپزشکی

کاربرد سیلر در دندانپزشکی به خصوص مربوط به کودکان و نوجوانان است، زیرا احتمال پوسیده شدن دندان‌ها، فرورفتگی‌ها و شیارهای دندان‌ها در این سنین بسیار زیاد است. همچنین، از دیگر کاربردهای سیلر در دندانپزشکی می‌توان به استفاده از آن برای پر کردن شیارها در دندان‌های پشتی اشاره کرد، که این عمل باعث می‌شود تا از نفوذ باکتری‌ها و پوسیدگی دندان‌ها جلوگیری شود.

کاربرد انواع سیلر های دندانپزشکی چیست؟

همانطور که قبلاً برای شما توضیح داده شد، کاربرد اصلی سیلر در دندانپزشکی پر کردن دندان‌هاست و نقش اساسی و حیاتی در این فرآیند دارد. در واقع، گوتا پرکا به تنهایی قادر به پر کردن کانال‌های ریشه نمی‌باشد، اما انواع سیلر های دندانپزشکی قادرند بهترین شکل را برای پر کردن دندان فراهم کرده و آسیب‌های جدی دندان را برطرف نمایند.

برای خرید سیلر رزینی روت کانال متا کلیک کنید. سیلر رزینی روت کانال متا

عاج دندان به تنهایی یک عایق مناسب است؛ اما زمانی که حفره‌ها بزرگتر از ۲ میلی‌متر عمق داشته باشند، کافی است حفره را با یک سیلر مناسب پوشانده شود. در ترمیم‌های آمالگام، بهتر است از ۲ لایه سیلر استفاده شود. استفاده از سیلر باعث پوشش حفره‌ها در دندان می‌شود، کاهش حساسیت بعد از ترمیم را فراهم می‌آورد، و جلوی ورود آلودگی به عاج دندان را می‌گیرد.

مزایای سیلر دندانپزشکی چیست؟

اگر بخواهیم بیان کنیم که اصلی‌ترین کاربرد سیلر دندانپزشکی چیست، باید اشاره کنیم که دندانپزشکان از سیلر برای جلوگیری از نفوذ باکتری‌ها و پوسیدگی دندان‌ها استفاده می‌کنند، که اغلب برای پر کردن دندان‌های پشتی به کار می‌رود. انواع سیلر های دندانپزشکی مزایای زیادی دارند که شامل موارد زیر می‌شود:

  • باعث درد دندان نمی‌شوند
  • سیلرها شفاف و سفید هستند
  • در بزاق دهان حل نمی‌شوند
  • نیاز به تزریق ندارند
  • شیارهای کوچک دندان را پر می‌کنند و از پوسیدگی جلوگیری می‌کنند
  • زمان کمی برای نصب آنها نیاز است

انواع سیلر در دندانپزشکی از نظر کارایی

برای بستن کانال‌های ریشه از سیلرهای مختلفی استفاده می‌شود و انواع سیلر های دندانپزشکی را می‌توان به پنج دسته زیر تقسیم کرد:

  1. سیلرهای رزینی
  2. گلاس آینومرها
  3. سیلرهای سیلیکونی
  4. سیلرهای هیدروکسید کلسیم
  5. سیلرهای اکسید روی و اوژنول

مزایای سیلر دندانپزشکی

انواع سیلرهای موجود در حرفه دندانپزشکی

سیلرهای تجاری موجود بر اساس اجزای شیمیایی به دسته‌های زیر تقسیم می‌شوند:

  1. سیلرهای اکسید روی و اوژنول
  2. سیلرهای حاوی هیدروکسید کلسیم
  3. سیلرهای بر پایه رزین
  4. سیلرهای بر پایه گلاس آینومر
  5. سیلرهای بر پایه سیلیکون
  6. سیلرهای بر پایه بیوسرامیک

سیلر کانال ریشه چیست و به چه منظوری به کار می‌رود؟

انواع سیلر های دندانپزشکی، همراه با ترکیبات نیمه جامد و جامد ابچوریشن، به منظور پر کردن کامل سیستم کانال ریشه در جریان درمان‌های اندودنتیک مورد استفاده قرار می‌گیرند. این سیلرها از رشد و نفوذ باکتری‌ها به داخل کانال ریشه جلوگیری می‌کنند.

برای خرید سیلر دورفیل کلیک کنید. سیلر روت کانال دورفیل

استفاده از سیلر در واقع به عنوان یک روش جبرانی برای پر کردن نقایص و فضاهای خالی بین دیواره کانال ریشه و ماده پرکننده کور (core) در نظر گرفته می‌شود. در این راستا، کاربرد انواع سیلر های دندانپزشکی به صورت موردی می‌تواند به صورت عبارت زیر از:

  • برای ابچوریشن کانال‌های جانبی
  • به عنوان ماده لوبریکانت در داخل کانال
  • فراهم آوردن حداکثر میزان دسترسی در عین حفظ نفوذناپذیری
  • کمک به کنترل و حذف میکروب‌ها
  • افزایش رادیواپاسیته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *