انواع گلاس آینومر دندانپزشکی چیست؟ بسیاری از افراد، به رغم رعایت دقیق مراقبت‌های دندانی، به‌طور مکرر با پوسیدگی دندان و درد دندان مواجه می‌شوند. این نوع پوسیدگی‌ها اغلب به علت نوع رژیم غذایی فرد ایجاد می‌شود و نیازمند ترمیم و پرکردن می‌باشد.

بنابراین، هرچند تمام تلاش‌های مراقبتی برای جلوگیری از آسیب‌های اولیه دندان انجام می‌شود، اما هنوز عوامل متعددی می‌توانند به آسیب و درد دندان منجر شوند. برای افرادی که به دنبال پر کردن دندان‌های خود هستند، استفاده از مواد پرکننده دندان به عنوان بهترین راهکار برای این افراد مطرح می‌شود.

ترمیم دندان با استفاده از روش‌های مختلف و مواد دندانپزشکی مختلف انجام می‌شود، و انواع گلاس آینومر دندانپزشکی یکی از این مواد ترمیمی است که در عرصه دندانپزشکی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این ماده ترمیمی دارای بیشترین تنوع در کاربرد و به عنوان اکسیر دندانپزشکی شناخته می‌شود.

در ادامه این مقاله، یسنا دنت انواع گلاس آینومر دندانپزشکی را به شما معرفی خواهد کرد تا شما با کاربرد و مزایای انواع گلاس آینومر دندانپزشکی آشنا شوید تا با خیالی راحت بتوانید گلاس آینومر دندانپزشکی را برای مطبتان خریداری کنید.

گلاس آینومر دندانپزشکی چیست؟

سمان گلاس آینومر، یک نوع سمان دندانی است که ابتدا در سال ۱۹۶۵ فرموله شده و از سال ۱۹۷۲ به عنوان یکی از مواد ترمیمی در صنعت دندانپزشکی به کار گرفته شد.

گلاس آینومر دندانپزشکی چیست؟

این سمان از ترکیب پودر شیشه‌ای سیلیکات با یک پلیمر حل شده در آب ساخته شده است و برای انجام عملیات ترمیمی دائمی مانند اینلی، بریج، وصل کردن تاج دندان و براکت ارتودنسی، و همچنین برای پر کردن دندان‌های آسیب دیده استفاده می‌شود.

محبوبیت این سمان از آن جهت است که می‌توان از آن برای اتصال عاج و مینای دندان استفاده کرد. رنگ گلاس اینومر دندانپزشکی به طور مشابه با رنگ دندان‌های واقعی است، بنابراین ظاهری کاملاً طبیعی را برای دندان فرد ایجاد می‌کند. همچنین، این سمان با آزادسازی یون‌های فلوراید به حفاظت از دندان‌ها در برابر پوسیدگی نیز کمک می‌کند.

انواع گلاس آینومر دندانپزشکی

قبل از بررسی ویژگی‌های مختلف در زمینه ی انواع گلاس آینومر دندانپزشکی، ابتدا خود مفهوم گلاس آینومر را برای شما توضیح می‌دهیم. گلاس به مواد غیرکریستالی و ذرات مختلف اشاره دارد و عبارت “آینومر” به پلیمرهایی گفته می‌شود که به وسیله یون‌ها پلیمریزه می‌شوند.

گلاس آینومر دندانپزشکی از ترکیباتی مانند کلسیم فلواید، سیلیکا، آلومینیوم فلواید، سدیم فلواید، آلومینا و آلومینیوم فسفات تشکیل شده است که با مایعی به نام اسید پلی آلکنوئیک اسید مخلوط می‌شوند.

همانطور که اشاره شد، گلاس آینومر دندانپزشکی بیشترین تنوع کاربرد را در بین مواد ترمیمی دندانپزشکی دارد؛ زیرا شش نوع مختلف دارد که با توجه به نام هر یک، می‌توان به کاربردهای آن پی برد. این شش نوع عبارتند از:

  • گلاس آینومر مدل Orthodontic Cement
  • گلاس آینومر مدل Liner & Bases
  • گلاس آینومر مدل Luting
  • گلاس آینومر مدل Fissure Sealant
  • گلاس آینومر مدل Restorative
  • گلاس آینومر مدل Core Build Up

تنوع و دسته‌بندی مذکور در انواع گلاس اینومر دندانپزشکی، ناشی از تفاوت در نسبت پودر به مایع و اندازه ذرات سازنده گلاس آینومر دندانپزشکی است.

ترکیبات سازنده انواع گلاس آینومر دندانپزشکی

مفهوم “گلاس” به ذرات و ماتریس غیرکریستالینه اشاره دارد، و “یونومر” به معنای یون کراس لینکد پلیمر است که به مفهوم پلیمر شدن به واسطه یون‌ها می‌باشد.

برای خرید سمان گلاس آینومر لوتینگ جی سی کلیک کنید. سمان گلاس آینومر لوتینگ جی سی

به طور کلی، گلاس آینومر دارای ترکیباتی از سیلیکا، آلومینا، آلومینیوم فلوراید، کلسیم فلوراید، سدیم فلوراید و آلومینیوم فسفات است که این اجزا با مایعی که اسید پلی آلکنوئیک است، همزده می‌شوند. این ماده ترمیمی دندانپزشکی دارای انواع مختلفی است که در ادامه مورد بررسی قرار می‌دهیم.

گلاس آینومر یا کامپوزیت؟

انتخاب بین کامپوزیت‌ها و گلاس آینومرهای دندانپزشکی به نوع آسیب و محل آن بستگی دارد. پرکننده‌های گلاس آینومر دندانپزشکی اصولاً برای آسیب‌های گسترده دندان استفاده نمی‌شوند و برای ترمیم‌های موقت زیر سطح ریشه و خط لثه گزینه‌ای ایده‌آل هستند.

از سوی دیگر، کامپوزیت‌ برای ترمیم پوسیدگی‌های دندان و شکستگی‌های عمیق‌تر دندان استفاده می‌شوند. و پرکننده‌های دندان معمولاً مختص عیب و ایراد های جزئی دندان ها می باشند و روکش‌های پرسلین معمولاً برای آسیب بیش از ۶۰ درصد دندان ها توصیه می‌شوند.

کاربرد انواع گلاس آینومر دندانپزشکی

ماده ترمیمی انواع گلاس آینومر دندانپزشکی را می‌توان به عنوان یک ترمیم موقت یا دائم به کار برد. در حفراتی که تحت استرس‌های فانکشنال قرار نمی‌گیرند، مثل حفرات کلاس سه و کلاس پنج و پوسیدگی سطح ریشه و بعضی از انواع حفرات کلاس یک، مثل پیت سطح لینگوال دندان‌های قدامی بالا، از گلاس آینومر به عنوان ترمیم کننده نهایی استفاده می‌شود. در بقیه حفرات، گلاس یونومر دندانپزشکی را باید به عنوان یک ترمیم موقتی استفاده کرد.

کاربرد انواع گلاس اینومر در دندانپزشکی

نوع گلاس آینومر دندانپزشکی که به عنوان ترمیم کننده نهایی و دائمی از آن استفاده می‌شود، رستوریتور می‌باشد و در نسبت پودر و مایع آن باید توجه ویژه‌ای داشته باشید همچنین برای سمان کردن روکش و نیز پست درون کانال از تایپ لوتینگ گلاس یونومر دندانپزشکی استفاده کنید.

این ماده طبق یک واکنش سلف‌کیور ست می‌گردد و اگر رزین لایت‌کیور به آن اضافه شود گلاسی که آماده می‌شود به صورت دوال‌کیور در می‌آید. این نوع از گلاس آینومر با رزین تعدیل شده است و (RMGI) Resin Modified Glass Ionomer یا هیبرید یونومر نامیده می‌شوند.

مزایای گلاس آینومر در دندانپزشکی

گلاس آینومرهای دندانپزشکی به عنوان سمان‌های اسیدی باز شناخته می‌شوند و متعلق به دسته‌ای از مواد هستند که از واکنش اسیدهای پلیمری ضعیف با پودر شیشه با خاصیت باز ساخته می‌شوند.

این ترکیبات در اصل به صورت یک خمیر انعطاف‌پذیر بوده و برای پر کردن منافذ میان دندان‌های پوسیده و محیط اطراف به کار می‌روند. ترکیبات گلاس اینومر دندانپزشکی با ایجاد درزگیری در اطراف دندان‌ها از آن‌ها محافظت می‌کند.

تاکنون هیچ عارضه‌ای در خصوص استفاده از گلاس آینومرها گزارش نشده است. کاربرد گسترده این ترکیبات عمدتاً به دلیل انعطاف‌پذیری آن‌ها مطرح بوده و این مواد در مقایسه با پرکننده‌های کامپوزیتی از مزیت سهولت در استفاده برخوردارند.

برای خرید گلاس آینومر ترمیمی لایت کیور کلیک کنید. گلاس آینومر ترمیمی لایت کیور

با وجود این نقاط قوت، گلاس آینومرهای دندانپزشکی نقاط ضعفی نیز دارند؛ به عنوان مثال، در مقایسه با پرکننده‌های کامپوزیتی و ترکیبات آمالگام، ماندگاری کمتری دارند و به دلیل عدم استحکام کافی و مقاومت در برابر ساییدگی، پس از مدتی نیازمند تعویض می‌شوند. بنابراین، این مواد عمدتاً در ترمیم‌های موقتی دندان استفاده می‌شوند.

معایب گلاس آینومر دندانپزشکی چیست؟

مقاومت پایین این ماده ترمیمی نسبت به ترک خوردگی و شکست و میزان بالای سایش آنها از جمله نقاط ضعف آن محسوب می‌شود. جذب بالای آب در سیمان‌های یونومر رزینی، که موجب انبساطی حدود ۴٪ می‌شود، و در نتیجه نمی‌توان آن‌ها را به عنوان سیمان‌های چسباننده در روکش‌های تمام‌چینی استفاده کرد، موجب وارد آمدن استرس‌های زیادی به روکش می‌شود. همچنین، نوع سلف‌کیور در صورت خوب پالیش نشدن تیره می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *