وارنیش فلوراید دندان کودکان و بزرگسالان یک پوشش محافظ است که برای جلوگیری از پوسیدگی‌های جدید و متوقف کردن پیشرفت پوسیدگی‌های موجود بر روی دندان‌ها اعمال می‌شود. وارنیش فلوراید دندان بزرگسالان به منظور حفاظت از مینای دندان استفاده می‌شود و به‌ویژه برای کودکان کم‌سن ایده‌آل است، زیرا استفاده از آن آسان بوده و نیازی به خشک بودن دندان‌ها ندارد.

وارنیش فلوراید دندان بزرگسالان با پوشاندن دندان‌ها، از ایجاد پوسیدگی‌های جدید جلوگیری کرده و مانع گسترش پوسیدگی‌های موجود می‌شود. این روش ایمن محافظت مؤثری از دندان‌ها ارائه داده و بالاترین غلظت ممکن و ایمن فلوراید را فراهم می‌آورد. این ماده چسبنده به راحتی به دندان‌ها می‌چسبد و با سخت‌تر کردن لایه بیرونی دندان یعنی مینا، از آن در برابر پوسیدگی محافظت می‌کند.

علاوه بر این، وارنیش فلوراید دندان کودکان و بزرگسالان حساسیت دندان ها را کاهش می‌دهد. و پس از اعمال وارنیش فلوراید، بیمار می‌تواند این پوشش را هنگام تماس زبان با سطح دندان‌ها احساس کند. در این مقاله یسنا دنت قصد دارد شما را با کاربرد و مضرات وارنیش فلوراید دندان کودکان و بزرگسالان آشنا کند با ما همراه باشید.

وارنیش فلوراید دندان چیست؟

بافت دندان از سه ماده معدنی اصلی شامل کلسیم، فسفر و فلوراید تشکیل شده است. برای افزایش استحکام و مقاومت دندان‌ها در برابر باکتری‌ها، ضروری است که این مواد معدنی از طریق مصرف خوراکی یا روش‌های تخصصی در بافت دندان جذب شوند. به عنوان مثال، کلسیم از طریق مصرف شیر و لبنیات وارد بدن می‌شود.

وارنیش فلوراید دندان چیست؟

برای جذب فسفر نیز لازم است مصرف کافی حبوبات و خشکبار در رژیم غذایی، به‌ویژه برای کودکان، گنجانده شود. از آنجا که مصرف زیاد وارنیش فلوراید دندان کودکان می‌تواند منجر به مسمومیت شود، این ماده به مقدار بسیار کم و در حد یک قسمت در میلیون (ppm1) به آب آشامیدنی اضافه می‌شود. با این حال، این مقدار کم برای محافظت و استحکام دندان‌ها، به‌ویژه در کودکان، کافی نیست و نیاز به جذب فلوراید بیشتری وجود دارد.

با توجه به حالت چسبندگی وارنیش فلوراید دندان کودکان و همچنین عدم توانایی کودکان در کنترل بلع، وارنیش سدیم فلوراید دندان یک روش بسیار مفید برای تأمین فلوراید مورد نیاز دندان‌ها، به‌ویژه در کودکان، محسوب می‌شود.

فلوراید چیست؟

فلوراید در غذا و آب یافت می‌شود و می‌توان آن را از طریق مصرف دهانشویه و خمیردندان‌های حاوی فلوراید دریافت کرد. غلظت فلوراید در دهانشویه‌های غیرتجویزی کمتر است، در حالی که دهانشویه‌های با غلظت بالاتر فلوراید را می‌توان با نسخه دندانپزشک تهیه کرد. فلوراید با مقاوم‌تر کردن دندان‌ها در برابر حملات اسیدی ناشی از پلاک و مواد قندی، از پوسیدگی دندان پیشگیری می‌کند.

وارنیش فلوراید در سنین کمتر از 6 سالگی برای رشد دندان‌های دائمی کودکان بسیار حیاتی است، زیرا فرایند تجدید مواد معدنی را تسریع می‌بخشد و مانع حمله اسیدی به دندان‌ها می‌شود. علاوه بر پیشگیری از پوسیدگی، مزایای وارنیش فلوراید دندان کودکان شامل موارد زیر است:

  • از بین بردن باکتری‌های پلاک و آهسته کردن روند انباشته شدن عوامل بیماری‌زا
  • کاهش حجم پلاک‌ها
  • کاهش حساسیت دندان‌ها

وارنیش فلوراید دندان کودکان از چه سنی انجام می شود؟

از زمان رویش دندان‌های شیری که حدوداً در سن ۶ ماهگی رخ می‌دهد، می‌توان این اقدام را انجام داد. البته، این کار باید حتماً به تشخیص دندانپزشک کودکتان صورت گیرد. دندانپزشک با بررسی چندین فاکتور تعیین می‌کند که آیا این کار برای کودک شما ضروری است یا خیر.

دندانپزشک احتمال پوسیدگی دندان کودک شما را به صورت کم، متوسط یا زیاد ارزیابی می‌کند. مثلاً در شرایط زیر ریسک پوسیدگی کودک کم است:

  • از ۶ ماهگی به طور مرتب و هر ۶ ماه یک بار کودک را به دندانپزشکی برده‌اید تا دندان‌هایش چک شوند
  • از ۶ ماهگی روزی دوبار برای کودک مسواک زده و نخ دندان کشیده‌اید
  • کودک با شیشه شیر در دهان تا صبح نمی‌خوابد و بعد از هر بار شیر خوردن، دندان‌هایش را با یک گاز نرم و تمیز پاک می‌کنید
  • کودک رژیم غذایی منظمی دارد، مصرف شیرینی و شکلات محدودی دارد و غذاهای چسبنده مثل گز و سوهان نمی‌خورد یا بعد از مصرف این غذاها دهانش را تمیز می‌کنید
  • کودک سابقه درد دندان، آبسه دندان، یا دندان کشیده و پرکرده ندارد

نحوه استفاده از وارنیش فلوراید برای کودکان

پیش از مراجعه به مطب دندانپزشک، ضروری است دندان‌ها را مسواک بزنید تا کاملاً تمیز شوند. برای انجام وارنیش فلوراید دندان کودکان، ابتدا دندان‌های کودک با گاز استریل تمیز شده و سپس با فشار هوا خشک می‌شوند. لازم است دندان‌ها خشک باشند تا وارنیش به حداکثر اثربخشی برسد و فلوراید به خوبی جذب شود.

نحوه استفاده از وارنیش فلوراید

با استفاده از یک برس استریل کوچک مخصوص وارنیش تراپی، ژل حاوی یون فلوراید روی دندان‌ها اعمال می‌شود. اگر دندان‌ها فاصله کمی داشته باشند، از نخ دندان آغشته به ژل برای رساندن فلوراید به بین دندان‌ها استفاده می‌شود.

توجه داشته باشید که نحوه استفاده از وارنیش فلوراید دندان کودکان صرفاً جهت اطلاع و افزایش آگاهی شما بیان می‌شود و نباید به صورت خودسرانه و توسط افراد غیرمتخصص انجام شود. دوره زمانی و تعداد دفعات لازم برای استفاده از وارنیش فلوراید دندان کودکان توسط دندانپزشک متخصص کودکان تعیین می‌شود و برای تأثیر بیشتر باید رعایت شود.

انواع وارنیش فلوراید

هدف از وارنیش دندان‌ها، رساندن فلوراید به دندان‌ها برای افزایش استحکام آن‌ها و جلوگیری از پوسیدگی دندان کودک است. برای این منظور، انواع ترکیبات فلوراید در طعم‌های میوه‌ای مختلف موجود هستند. سیلور دی‌آمین فلوراید یک ترکیب جدید و مؤثر است که در فلوراید تراپی دندان کودک استفاده می‌شود. این محصول به دلیل ویژگی‌های زیر برای وارنیش فلوراید دندان کودکان بسیار مناسب است:

  • حاوی ترکیبات نقره است
  • پوسیدگی دندان‌ها را به سرعت متوقف می‌کند
  • خاصیت ضد میکروبی قوی دارد

توجه داشته باشید که غلظت وارنیش فلوراید دندان کودکان در هر قطره از این محصول بسیار بالا است و باید فقط توسط دندانپزشک کودکان استفاده شود.

عوارض وارنیش سدیم فلوراید برای کودکان

مضرات وارنیش فلوراید برای کودکان بسیار زیاد است ولی اگر با تجویز متخصص و در مطب دندانپزشکی انجام شود، هیچ‌گونه عوارضی ندارد. یکی از خطرات  مضرات احتمالی وارنیش فلوراید دندان کودکان بلعیدن وارنیش فلوراید است، در صورتی که کودک ژل را بلعید، باید برای جلوگیری از عوارض، مقدار کافی شیر بنوشد تا فلوراید رسوب کند.

بعد از وارنیش، ممکن است رنگ دندان‌ها کمی زرد شود که این زردی به مرور و بعد از ۲۴ ساعت برطرف می‌شود. در صورت انجام صحیح توسط متخصص، این روش بدون درد و عوارض است و بدون نیاز به بی‌حسی و آرام‌بخشی در دندانپزشکی کودکان انجام می‌شود.

مزایای وارنیش فلوراید

  • ژل وارنیش فلوراید به دندان‌ها چسبیده و احتمال بلع آن بسیار کم است
  • طولانی بودن مدت زمان تماس فلوراید با دندان، جذب آن را افزایش می‌دهد
  • این روش در هر سنی، به ویژه برای کودکان، قابل انجام است

کاربرد وارنیش فلوراید

  • وارنیش فلوراید برای جلوگیری از ایجاد و افزایش پوسیدگی دندان بسیار مؤثر است
  • هزینه این روش نسبت به درمان پوسیدگی دندان بسیار کمتر است
  • وارنیش فلوراید بدون درد بوده و نیازی به بی‌حسی ندارد
  • در مدت زمان کوتاهی قابل انجام است
  • وارنیش فلوراید بدون عوارض است و می‌تواند به صورت دوره‌ای چند بار در سال انجام شود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *